Spodnie dresowe czy koszula? Zawodowy dress code |
![]() |
Wpisany przez S.Z. |
środa, 22 stycznia 2025 15:38 |
Spodnie dresowe czy koszula? Zawodowy dress codeW styczniowym kalendarzu pełno jest nietypowych świąt związanych... z odzieżą. Niedawno obchodziliśmy Dzień Koszuli, a dziś, 21 stycznia, obchodzimy Dzień Spodni Dresowych. To dobra okazja by porozmawiać o tym czemu sposób w jaki się ubieramy ma znaczenie. Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników, opowiada dlaczego odpowiedni strój ma wpływ na naszą karierę zawodową.
– Ubrania są czymś więcej niż tylko skrawkiem materiału. W kontekście zawodowym nasz strój można określić jako jedno z narzędzi budowania autorytetu i wiarygodności. Badania wskazują, że osoby ubrane profesjonalnie są częściej postrzegane jako kompetentne i godne zaufania. Co więcej, odpowiednio dobrany strój może pomóc nam poczuć się bardziej zmotywowanymi i skoncentrowanymi na zadaniach, co przekładać się będzie na jakoś wykonywanej przez nas pracy – mówi Magda Pietkiewicz. Efekt haloW serii eksperymentów prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Princeton uczestnicy oceniali kompetencje danej osoby na podstawie jej fotografii w różnych strojach. Wyniki badań, potwierdziły, że ubranie postrzegane przez obserwatora jako „bogatsze”, niezależnie od tego, czy jest to koszula, sweter czy T-shirt, prowadziło do wyższych ocen kompetencji osoby na zdjęciu (1). To efekt halo, czyli zjawisko psychologiczne polegające na tym, że jedna cecha wpływa na ogólną ocenę danej osoby. – W starym porzekadle „jak cię widzą, tak cię piszą” jest wiele prawdy. Ktoś ubrany schludnie jest automatycznie uznawany za bardziej profesjonalnego i kompetentnego, mimo że może to nie mieć związku z jego rzeczywistymi umiejętnościami. Analogicznie, osoby, których ubiór jest niechlujny mogą być postrzegane jako te „gorsze” – podkreśla ekspertka. – To jeden z powodów, dla których w wielu firmach obowiązuje dress code. W końcu bardziej zaufamy prawnikowi w garniturze niż takiemu w powyciąganym t-shircie – dodaje. Motywacja
– Dla wielu osób strój pełni rolę zbroi – podobnej do kostiumu aktora, który pomaga mu wcielić się w określoną rolę. Odpowiedni ubiór wpływa na to, w jaki sposób o sobie myślimy – może zwiększyć naszą gotowość do podejmowania wyzwań i wzmocnić pewność siebie – mówi Magda Pietkiewicz. – Amerykańskie powiedzenie „dress for the job you want”, czyli ubieraj się tak jakbyś starał się o wymarzoną pracę, odzwierciedla to zjawisko. Ubieranie się w sposób zgodny z wyznaczonymi celami oraz dodający pewności siebie wpływa na sposób myślenia – dodaje ekspertka. ProduktywnośćZ eksperymentu przeprowadzonego przez psychologów z Northwestern University wynika, że pracownicy, którzy nosili ubrania adekwatne do ich pozycji zawodowej, wykazywali wyższą skuteczność i mniejszą podatność na rozpraszanie (3). Z kolei, opublikowany w 2023 roku w Academy of Management Journal artykuł „Wearing Your Worth at Work: The Consequences of Employees' Daily Clothing Choices” szczegółowo opisuje, w jaki sposób dobre ubieranie się w biurze prowadzi do lepszej produktywności (4). – Osoby pracujące w wygodnych, ale schludnych strojach często czują się bardziej zmotywowane i skoncentrowane. Dlatego właśnie rekomenduje się by pracując w domu, ubierać się tak jakbyśmy szli do biura. Nie chodzi o to, aby od razu pracować w najlepszym garniturze, czy garsonce, ale założenie ubrań, które pomogą nam łatwiej wejść w tryb pracy. W ten sposób dużo łatwiej będzie nam też dbać o work-life balance. To tak jak z wygospodarowywaniem przestrzeni na home office – nasz mózg będzie „widział” różnicę między sferą prywatną a zawodową – dodaje Magda Pietkiewicz. 1/ https://globalnews.ca/news/6297810/competence-clothing-princeton-study/ /źródło - |